Tuesday, December 16, 2008

Apropå Leggings


Detta inlägget är tillägnat mitt käre svärfår. Gjorde en liten research agående hennes kommentar huruvida leggings stavas "leggings" eller "leggins",och jag vill bevisligen påstå att det stavas "leggings", med ett g i slutet för att få ng-ljudet som ordet kräver. Försök till exempel på tyda att skriva in leggins. Då får man inte upp nått resultat, men man får alternativ, som till exempel "leggings". Jag vill även referera till den översta länken som syns i bilden. Där kan man läsa om LEGGINGS, jag citerar: "

Leggings är benkläder utan fot i elastiska material för damer. De kan användas antingen som byxor eller som ett informellt alternativ till strumpbyxor i kombination med klänning, kjol eller shorts.

Leggings har funnits i västerländskt dammode sedan 1960-talet. Under 1980-talet började de tillverkas i olika färger och mönster. De användes ursprunligen främst som byxor, vilket är ett mode som haft bestående popularitet och nådde en topp under tidigt 1900-tal."

Ville bara säga att leggings stavas just leggings och inget annat, tycker att tiden är inne att du får reda på det. =)

1 comment:

  1. eyy, okej jag ger mig. trodde också att det stavades så, men så ick jag förbi gina tricot och där stavade de det som leggins. då fick jag värsta tanken att 'vad dum jag är som trodde att det stavades leggings' men nu vet jag att jag inte är dum. (eller lite kanske eftersom jag trodde på denna affär med svenska språket som motståndare.)

    /svärfår, lättat från marken.

    ReplyDelete