Wednesday, December 31, 2008

Allt är inte svart och vitt.

Läste nyss denna artikeln på aftonbladet, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. En sexton-årig tjej skriver om att hon väljer att inte dricka, röka eller festa av ett flertal skäl. Dessutom verkar responsen och kommentarerna till artikeln vara stöttande, vilket jag verkligen inte trodde de skulle vara.

Precis som Hanna i artikeln, lever jag också ett alkohol- och rök-fritt liv, och det har bara haft positiva effekter på mig. Jag väljer också att hänga med vänner hellre än att gå ut och festa och jag ser inte nån poäng med att dricka sig berusad för att ha roligt, jag har det ändå.

Det finns väldigt stor press på unga idag, mycket större press än vad våra föräldrar kände av exempelvis. Som Hanna skriver i artikeln så finns det lite utav en modell som en tonåring förväntas följa; jag citerar: "

Man ska ha fått sin första kyss senast när man fyllde 13.

Sin första fylla vid 14.

Sitt första ligg vid 15."

Det är klart att det inte behöver vara exakt såhär men det ger iallafall en bild av hur livet för en osäker tonåring med identitetskris ter sig. Lyckas man inte uppfylla "kraven" så förpassas man till "fårflocken", den grå massan. Då har man misslyckats med att sticka ut, göra sig ett namn och en identitet, tillbaka till ruta ett.

Sen så måste jag dock säga att allt är inte svart och vitt,
Det finns människor som verkligen gillar att vara ute och festa, och som väljer det, frågan är bara ifall de hade velat vara ute och festa från början, varför börjar man? Jag skulle vilja påstå grupptryck.

Många som läser detta inlägget och identifierar sig med den "typiska tonåringen" som jag beskrivit här, som är ute och festar och/eller dricker samt/eller röker tar nog illa upp av detta inlägget. jag är medveten om att jag utmålar det som negativt, men i min mening så är det faktiskt det, rent hälsomässigt; Alla vet att rökning är beroendeframkallande och alla vet att det kan orsaka cancer samt att det bevisligen minskar ens livslängd. Att konsumera alkohol är också beroendeframkallande, dock behövs det mycket mer för att ett beroende ska uppstå. Skrumplever är ju också värt att nämnas. Att festa är ju inget farligt i sig men det bringar ju med sig de andra två så det blir väl den springade punkten.


...Listan kan göras lång, men jag tror det räckar såhär. För ett tag sen tittade jag på teve, det var ett program som handlade om alkohol, man påstod där att om alkohol skulle uppfunnits idag skulle det klassas som en drog och förbjudas på marknaden. Jag tycker det talar för sig. Det är lite synd dock att jag inte kommer ihåg vad programmet hette.

Sen måste man ju hålla isär begreppen, om jag skulle få i mig lite alkohol så kommer inte jag per automatik att dö på fläcken, men ett regelbundet supande däremot, skulle försämra min hälsa betydelsefullt.

Om jag tar en cigarett kommer jag inte heller att dö, eller kanske? Min pappa tog sin första och enda cigarett när han var ung, pågrund av grupptryck förstås, och hans kropp svarade med svullnader i halsen så han var nära att kvävas till döds. Faktiskt så kan en enda cigarett ge upphov till beroende om man är riktigt olyckligt lottad, oftast är det inte så dock. Så en cigarett kanske inte är farlig, men ett regelbundet rökande försämrar hälsan betydligt också.

Man måste se det ur olika perspektiv. Bara för att jag har druckit en öl betyder inte det att jag är en osäker tonåring som faller för grupptrycket, men om jag skulle dricka en öl varje gång någon gav mig en, mot min vilja, för att jag är för rädd för konsekvenserna om jag inte gör det. Ja, då faller jag för grupptrycket.

Sen om man är fast i ett beroende, då kan man inte anklagas för nått sånt heller. Möjligtvis sin egen dumhet. Fast det beror på, det med, om man aktivt försöker bli av med sitt beroende för att man inser att det är skadligt för en själv, då kan man verkligen inte påstå att man är dum! Då är man snarare väldigt smart!

Oj, oj, oj, det finns hur mycket som helst att skriva om detta hära ämnet. För att summera, så skulle jag vilja säga;

  1. Att dricka och röka samt konsumera andra typer av preparat regelbundet som är skadliga för hälsan, är dumt.
  2. Det finns en enorm press på unga idag, och jag hoppas att fler vågar stå på egna ben och göra vad de själva tycker och vill och inte bara följa med strömmen.
  3. Jag lever ett alkoholfritt och rökfritt liv, jag är dessutom inte ute och festar på regelbunden basis heller och det har bara inneburit positiva saker för mig.
  4. Jag stöttar Hanna i artikeln och tycker hon är modig som vågar uttrycka en så "opassande" åsikt på en av Sveriges största mediasajter.

10 comments:

  1. Du har SÅ rätt! Jag lever också ett liv totalt fritt från alkohol, rökning och fyllefester. Och jag trivs BRA!

    Tycker som du - Hanna var OTROLIGT modig som vågar uttrycka sig och påstå "motsatsen". Hoppas fler förstår att rökning, alkoholanvändning, droger och fyllefester inte är nyckeln till ett lycklig liv! :)

    Bra skrivet, du med. Och Gott Nytt År 2009!

    MVH
    Ronja

    ReplyDelete
  2. Jo, visst är det bra om man trivs med vem man är. Det är väl självklart. Men om man försöker må bättre genom att påstå att man på något sätt är "bättre" än de andra. Precis som Hanna faktiskt gör.

    Hon menar att då hon inte följer med flocken så är hon viljestark och duktig. Det kan stämma in på många personer. De som inte håller på och propagerar sina val som om de hade på något extremt nytt och lysande.

    Jag vet inte vad det är som gör mig så upprörd men kanske är det att inte "ha en kaxig attityd". Är inte hon oerhört kaxig när hon skriver en sån här text? Kanske inte den rebell man tänker sig. Den typiska tonårsrebellen. Holden Caulfield.

    Men det är klart att Hanna också är en rebell. Mot sina egna. Mot de som skulle kunna vara hennes vänner.

    Att hon som sextonåring försöker dela med sig av sin oerhörda visdom tyder enbart på en omognad. Kanske har hon nått längre än sina vänner, men det är inte försvarbart att trycka ner dem innan de själva kommer fram till vad det är de vill göra med sina liv.

    ReplyDelete
  3. jag önskar att du inte hade skrivit som anonym, för jag skulle verkligen vilja svara på det du skriver. =)

    ReplyDelete
  4. "Man ska ha fått sin första kyss senast när man fyllde 13.
    Sin första fylla vid 14.
    Sitt första ligg vid 15.
    Och God knows vad som kommer sedan?
    Droger? "

    Hur tänkte hon där däremot, drogerna ska man ju ha börjat med vid fjorton års ålder.

    ReplyDelete
  5. Hanna, om du läser detta, stå på dig!

    Har gått samma väg som du och tyckt väldigt synd om mina kompisar som inte kunde ha kul utan sprit o så.
    En av dem (tjej) sa en gång till mej: Du har ett liv...det har inte vi(!)

    Hon syftade på att jag gjorde allt möjligt kul i hennes ögon, t ex syntes i media och hade min egen grupp (musik). För mej var det bara på skoj...i hennes ögon värsta grejen.

    Men hennes, och många andras fokus är på att "festa"...så man missar massor med tid till intressanta saker i livet.

    Och vill du hitta likasinnade...kolla upp World Youth Day.
    Världens största ungdomsevenemang med 100 000-tals ungdomar som har garanterat kul, många som tänker som du.
    Hölls i år i Sydney i Australien, nästa internationella blir i Madrid 2011.
    http://www.wyd2008.org/
    och forumet kopplat till detta... Xt3.

    "Xt3 connects you with people who want to make a difference and helps you build a better world. Everyone is welcome."
    http://www.xt3.com/

    ReplyDelete
  6. Som redan sagt, Hanna läser du detta, stå på dig!
    Bara sedan detta med att posta anonymt säger ju en del om en person i fråga,,, men visst med det även lätt hänt att man trampar på någons redan väl ömma tår då man till synes visar sig gå mot strömmen mot alla "andra".

    Och har med för egen del och utan att på något sätt framhäva någon form av "kaxig attityd" och har heller aldrig sett dess behov heller för den delen, som tyvär säkerligen framkommit vid tillfällen i den egna ungdomen, men minns själv flertalet tillfällen i egna ungdommen (70talet) där flera av mer eller mindre alkoholiserade "vänner" och oftast i nyktert tillstånd nämt att tex "jag lever ett vettigt liv" osv, om man av detta kan ses som kaxig attityd så är detta bara att djupt beklaga.

    I alla fall är idag både jag (42)och min sedan 15 år fru(35) var och är av precis samma personlighet som både i vår ungdom och även fortfarande inte ser minsta anledning med att vare sig dricka, röka eller ta andra droger och vara som "alla andra" och alltid har det varit minst lika kul om inte än roligare utan spriten, för man har ju inte det roligare än man gör det till! Så är det bara.

    Har med det heller aldrig upplevt någon form av bubbla som Hanna vill beskriva det som, heller för den delen och dessutom i egna ungdomen i stället för att lägga sina surt förvaltade slantar på sådant skit över till bland annat några riktiga långresor jorden runt med, vilket troligt gett en och annan avundsjuk min när det begav sig då man inte var som alla "andra".

    Så Samuel,Hanna och alla ni andra "egensinnade" känn er absolut inte ensamma, för det är ni långt i från, utan njut av det verkliga livet i stället för att dränka dom och utan att ens vara antydan till religös, för med vanlig sunt förnuft kommer man fortfarande väldigt väldigt långt med helt enkelt. :-)

    Mvh Peter

    ReplyDelete
  7. Du har rätt, men det Hanna skriver är så fel på något sätt. Hon säger att hon inte en festar, det kan man ju göra utan alkohol! Att hon hellre myser med de hon bryr sig om låter otroligt tråkigt för att vara 16 år. Hon går ju miste om så mycket p.g.a det. Hemma kan hon sitta när hon fyllt 40!
    Hon är inte den "duktiga tjejen" som hon påstår sig vara, för enligt mig har hon fått hela tonårslivet om bakfoten.

    - Jessica

    ReplyDelete
  8. Jag anser med precis samma bakgrund och erfarenhet som henne att hon på något sätt handlar fel och det man verkligen skall komma ihåg att vi alla ÄR olika och vidare är med det inte rätt att säga att det är rätt och det är fel.

    Och visst kan man självklart festa utan att bruka alkohol och att med det påstå att man går miste om mycket låter även för mig mycket långsökt då det med detta inte på något sätt att man nöter sönder soffan hemma,, var själv som sagt av samma kaliber även i tonåren och det var inte det minsta tråkigt för egen del.

    Men kan givetvis förstå om andra även då ansåg det måste vara det, och det anser även jag inte alls att fått tonårslivet om bakfoten, vad skulle det i så fall varit som man i så fall missat? Och det är iaf inget jag saknar i dag som just 40 åring. :-)

    Mvh Peter

    ReplyDelete
  9. Tja, samuel...Anton här igen ^^...Jag skulle faktiskt vilja påpeka att de flesta säger att passiv rökning är farligare än kedjerökning, men kedjerökning är värre, för då får man som du sa, kortare livslängd. Plus att man lägger ut MULTUM med pengar för att köpa cigg. Håller med dig på alla andra punkter dock XD.

    Happ, jag kan inte säga mer än att vi här hemma väntar på att se dig...(gulligt, jag vet).

    Ha d fett de sista dagarna i Sydamerika

    /Atta

    ReplyDelete
  10. Så rätt så rätt. Inte mår man bra av att dricka eller röka. Jag har varit så rädd för att fastna i det att jag aldrig testat - det är jag oerhört stolt över!
    Men bara för att man väljer att inte dricka och röka betyder inte det att man behöver sitta hemma och tråka. Om man har kompisar som dricker kan man ju umgås med dem endå. Man behöver inte vara extrem.

    Men min uppfattning är att man har mycket roligare när man inte dricker, för man har full kontroll på sig själv och man tänker klart. Dricker man blir allt roligt eftersom man inte orkar tänka, men då är det bara roligt för en själv och inte för de omkring som är nyktra.

    Ungdomar som drikcer har ofta svårt att begränsa sig med, man kallar orsaken grupptryck som medför att man dricker mer och mer för att vara lika "cool" som sina kompisar. Sedan är det väl så att är man på en fest, ska man med på nästa för att bibehålla sin status. I Ungdomars värld finns det inget som heter "ett glas vin till maten", det som gäller är "den som dricker mest vinner bäst".

    Det är lätt att missuppfatta allt, och det är svårt att stå emot. Men så är det ju med så att när man blir äldre, blir man klokare.

    Bra inlägg Samuel! Ses när du kommer hem.

    Jen

    ReplyDelete